PANDUAN, KISAH & TIPS MELANCONG

Thursday 2 October 2014

Percutian ke MELAKA, Bandaraya bersejarah

Ok hari ni nak update kisah pada Hari Malaysia tanggal 16 September lalu. Sempena hari bersejarah pada hari tersebut, pada saat-saat akhir kami pun bercadang membawa anak2 bercuti dan bersiar-siar di Melaka Bandaraya Bersejarah.

    Kali ni kami menginap di hotel Avillion Legacy yang terletak di Jalan Hang Tuah Bandaraya Melaka. Lokasinya agak strategik kerana tidak jauh daripada tempat-tempat menarik dan bersejarah. Untuk gambar-gambar sekitar hotel dan bilik hotel akan saya ulas di entri Avillion Legacy Hotel, Melaka.

Sebaik sampai di  Melaka lebih kurang jam 4.00 petang, kami terus check-in dan berehat di bilik sebentar. Jam 5.30 petang, seperti biasa memenuhi permintaan anak-anak yang mahu ke swimming pool utk berenang. Setelah mandi-manda, kami bersembahyang maghrib dan bersiap-siap utk jalan-jalan cari makan di tengah2 Bandaraya Melaka, hmm apa yang menarik ye..


Jalan punya jalan, pusing punya pusing, akhirnya kami singgah di Restoran Hjh Mona Asam Pedas. Lokasinya adalah di hadapan Hotel Casa Del Rio Residences. Alaa hotel paling cantik bersebelahan sungai tu.. kalau naik rivercruise mesti kita akan nampak hotel ni tersergam indah. Konon malam2 tak nak makan nasi, tapi nak rasa original asam pedas melaka punya pasal, diet2 ni di ketepikan dulu, hehe.. masa kami sampai agak awal dan org tak berapa ramai lg time tu, tak lama lepas tu makin ramai pulak org sampai takde tempat duduk.. oo kiranya popular jugak restoran ni, masakan asam pedas pun boleh tahan sedap. Selain tu ada juga menu lain antaranya satay, nasi lemak,otak-otak dan satar. Semuanya sedap-sedap belaka dan selesai makan malam kami malam tu, hihi..





Selesai makan malam, kami pulang ke hotel melalui lorong Chinatown yang di kenali sebagai Jonker Street. Dah malam-malam kebanyakan kedai dah tutup tetapi still nampak kemeriahannya. tengok banyak kedai dah tutup kami tak jadi turun, cuma bersiar-siar dari dalam kereta je.




Perjalanan seterusnya kami terus balik ke hotel dan akan meneruskan lawatan seterusnya keesokan hari yang kebetulan adalah Hari Malaysia.Jom baca kisah selanjutnya disini 'Bandaraya Melaka pada Hari Malaysia.'

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...