PANDUAN, KISAH & TIPS MELANCONG

Wednesday 17 June 2015

TUNJUK FLASH CARD SEAWAL USIA 6 BULAN



Sekitar awal Oktober lalu ketika saya melayari internet utk menambah ilmu2 keibubapaan, saya terbuka blog Pn Lina Karim iaitu ibu kepada Darwisy & Darwisya,  kanak2 yg telah menghafal 30 surah terakhir Al-Quran seawal umur 3 tahun, Pn Lina berkongsi bagaimana dia mula mendedahkan ilmu Al-Quran kpd anak-anaknya seawal usia 6 bulan. Saya mula mendengarkan bacaan anak2nya dan timbul rasa kagum.

Terdetik dalam hati saya, "eh fira dah nak masuk umur 6 bulan, kenapa tidak saya mulakan..". Tanpa berlengah, saya mula mencari flashcard huruf hijaiyah utk diajar pada Fira. Saya berpegang kepada kata2 Pn Lina Karim bahawa 'Otak bayi umpama span yg boleh menyerap apa saja..' . Sebenarnya sudah lama saya dengar kata2 ni dan tak silap ayah saya sendiri pernah bagitahu, "ajarlah anak2 apa2 yg patut diusia ni sebab otak mereka boleh menerima apa saja" dan kata ayah saya lagi "kajian mengenai perkembangan awal kanak2 tidak pernah thenti dan setiap hari mereka pasti ada penemuan terbaru berkenaan hasil kajian berkaitan pndidikan awal kanak2.."

Ok, macam nilah reaksi fira yg berumur 6 bulan ketika saya menunjukkan flash card  huruf hijaiyah kpdnya.. :)







No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...