PANDUAN, KISAH & TIPS MELANCONG

Wednesday 17 June 2015

Percutian ke Hong Kong & Shenzhen Part 1

Catatan ini adalah catatan 2012 yang telah saya salin semula dari blog lama saya sebelum berguru. :)Dua tahun berlalu, Januari 2012.. kami telah menyertai percutian ke Hong Kong & Shenzhen. Kami bertolak dari rumah ke KLIA seawal jam 6.30 pagi kerana flight akan berlepas pada jam 9.00 pagi. Sebelum berlepas, kami sempat breakfast bersama group di McD.



Kemudian kami beramai-ramai menaiki pesawat Cathay Pacific menuju ke Hong Kong. Lihatlah betapa meriahnya suasana dalam pesawat. Rasa-rasanya group kami sahaja dah hampir separuh bas.. oops! separuh pesawat, ada yang dah nak tidur, ada yang tengah bersembang, ada yang layan movie, ada yang tengah melayan perasaan dan sebagainya.. apapun yang tu je la yang boleh buat, nak layan handphone & internet memang tak dapatla.. hehe


Kami tiba di Hong Kong pada waktu tengahari dan perjalanan dari KL ke HK mengambil masa lebih kurang 4 jam. Setiba di HK, setelah melepasi pemeriksaan kastam dan mengambil luggage, bas menjemput kami untuk terus di bawa ke Shenzhen terlebih dahulu.





Sepanjang perjalanan dari HK ke Shenzhen, kami melalui jambatan yang di panggil HK-Shenzhen Western Corridor di mana jambatan ini di katakan masih baru di bina dan di buka secara rasmi pada 1 Julai 2007. Jambatan ini menghubungkan Hong Kong dan Shenzhen dan di katakan lebih panjang dari Golden Gate Bridge di San Francisco USA. Oleh kerana HK & Shenzhen merupakan 2 buah negara yang berlainan walaupun serumpun, kami melalui satu lagi pemeriksaan kastam di Shenzhen. Alhamdulillah, akhirnya kami selamat tiba di Shenzhen setelah menempuh perjalanan yang mengambil masa selama lebih kurang satu setengah jam dari Hong Kong..










Ok, utk kisah selanjutnya, saya akan catatkan dalam Percutian ke Hong Kong & Shenzhen Part 2. :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...