PANDUAN, KISAH & TIPS MELANCONG

Thursday 12 December 2013

MENGHADIRI KURSUS MENTAL ARITHMETIC.



Pada 31 Oktober lalu, saya telah menghadiri kursus "Mengajar sendiri Mental Arithmetic kepada anak di rumah".

Mental Arithmetic adalah pembelajaran matematik menggunakan kaedah abascus/sempoa serta keupayaan otak kanan.

Semasa terbaca mengenai seminar ini di internet, saya amat berminat utk mengikutinya dan mahu lihat hasil sentuhan saya mengajar sendiri kepada anak2. Saya rasa itu adalah salah satu  cara saya utk menghabiskan masa berkualiti bersama anak2 selain memupuk minat mereka terhadap pelajaran matematik kerana matematik adalah ibu kepada semua subjek.

Semasa mnghadiri seminar tersebut, saya bertemu dan bertukar pandangan dgn beberapa ibubapa yg hadir. Ada yg buat 'homeschool' iaitu mengajar anak2 sdiri di rumah tanpa hntar ke sekolah.. fuhhh.. saya rasa saya masih belum mampu/bersedia mahu mngajar anak2 sndiri kat rumah, nak layan karenah sorang2, hadoyai...so ibubapa yg buat 'homeschool' ni bagi saya amat tabah & hebat. Ada juga ibubapa yg dtg sbb anak2 tak minat matematik, anak2 fobia dgn matematik dsbnya..tgok betapa risaunya ibubapa jika anak tak minat maths dan mereka sanggup mencuba kaedah lain utk mngajar anak bagi memastikan anak2 tersayang kembali minat kpd pelajaran matematik..

Sehari selepas mengikuti kursus ini, saya terus memulakan pembelajaran ini kepada anak2, saya rasa tak perlu di tangguhkan lagi kerana saya sendiri risau saya akan lupa step2 & formula kaedah ini, so masa tgh fresh2 baru lepas belajar terus saya ajarkan pada anak2. Saya sentiasa doakan agar anak2 sentiasa mudah menerima ilmu yg bermanfaat.

Setakat ni saya lihat mereka berdua nmpak enjoy dan berminat, saya harap & berdoa agar minat mereka konsisten dan sentiasa bersemangat, yg penting istiqomah kita utk memberikan yg terbaik utk anak2..

Amin Ya Rabbal Alamin..




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...