Semalam, Ahad 6 April 2014, tatkala org lain menghabiskan
cuti hujung minggu bersama keluarga, saya meninggalkan seketika keluarga untuk
menuntut ilmu bersama Puan Nisa Nua, guru yang mengajar dan membimbing saya membina
blog berpengaruh.
Hati rasa teruja kerana bengkel ni julung-julung kali di adakan
dan merupakan penganjuran kali pertama oleh Pn Nisa. Selain ingin mengetahui
tips dan perkongsian pengalaman dari Puan Nisa, kedatangan saya tak lain tak
bukan adalah untuk memberi sokongan tidak berbelah bahagi kerana Pn Nisa juga adalah antara pengasas ABDR (Akademi
Bekerja dari Rumah ) dan WAHM (Work at
home mother)iaitu kerjaya yg menjadi
idaman dan impian isteri dan ibu masakini.
Antara isi dan intipati yang saya perolehi dari bengkel ini
ialah, sebelum memulakan sesuatu iaitu tidak kiralah apa jua pekerjaan yang
kita lakukan harus ada NIAT/NAWAITU yang betul , USAHA dan SUBMIT kepada Allah
SWT terlebih dahulu sebelum SUBMIT kepada manusia, itu yg Pn Nisa Nua sering tekankan.Niat
itu sangat besar impaknya, yg penting niat kerana Allah SWT.
Setiap hari dan setiap pagi sebelum melakukan sesuatu, kerjakanlah
solat dhuha dan doa dhuha agar pintu
rezeki terbuka seluas-luasnya utk kita. Utk mendapatkan idea menulis bangunlah
jam 4 pagi kerana waktu tersebut adalah waktu tahajjud dan idea datang
mencurah2. Jadikanlah ia rutin.
Sekiranya kita mempunya ilham atau idea untuk menulis, cepat-cepat kita buat
catatan kerana dalam kepala kita sebenarnya mempunyai idea bernilai jutaan
ringgit, sekiranya kita tidak mencatat, idea tersebut akan pergi begitu sahaja
kerana kadang2 Allah SWT bagi sekejap je, lepas tu hilang.Oleh itu membuat catatan
sendiri adalah sgt penting sebelum kita catatkan di blog.
Di dalam bengkel tersebut juga diterangkan bagaimana cara
utk org kenal bisnes/perniagaan kita, perniagaan
bagaimana yg harus kita pilih dan sekiranya kita ada kepakaran dlm bidang2
tertentu, harus di kembangkan dan siapa yang akan membeli barang-barang kita
iaitu sasaran pelanggan.Perniagaan yang bagus adalah perniagaan yang dapat
menyelesaikan masalah, memanfaatkan masalah dan sesuatu yang dapat membantu
pelanggan. Sentiasa memberitahu pelanggan “perkhidmatan saya ialah…” atau “kepakaran
saya ialah…” contohnya Kontraktor, “nak renovate rumah, ok SAYA TOLONG..”
sentiasa keluarkan perkataan SAYA TOLONG.
Apabila sudah mengenal pasti perniagaan yang ingin kita
ceburi, barulah diajar cara untuk mendapatkan pelanggan dan menjaga hubungan
dengan pelanggan. Bengkel ini juga turut menerangkan tentang logo, warna dan tema
perniagaan dan tips pemilihan warna yang melambangkan perniagaan kita. Pemilihan
jenis tulisan juga tidak kurang pentingnya dan semuanya di kupas oleh Pn Nisa.
Pn Nisa juga turut menerangkanperbezaan di antara blog,
facebook dan website serta panduan, tips dan cara bagaimana untuk orang
sentiasa cari kita di google dan bagaimana untuk menjadikan blog kita menjadi
tempat pertama dalam carian google.Menarikkan! tak lupa juga cara untuk ‘tacle’
atau menarik media massa singgah di blog kita dan menjemput kita untuk menjayakan
program mereka dan secara tidak langsung turut mempromosikan perniagaan kita.
Oleh itu, sekiranya bengkel ini di adakan lagi pada masa
akan datang, ayuh kita datang beramai –ramai untuk merealisasikan impian membina
dan mengembangkan perniagaan.
Tahniah Puan/Cikgu Nisa Nua.
No comments:
Post a Comment