PANDUAN, KISAH & TIPS MELANCONG

Saturday 19 April 2014

USA 2012 : Part 2 , Hoover Dam dan Grand Canyon, Nevada-Arizona

Hari berikutnya, kami di bawa melawat ke Hoover Dam sebelum meneruskan perjalanan melawat Grand Canyon iaitu antara tempat yang paling di tunggu-tunggu utk di kunjungi.Perjalanan menaiki bas ke Grand Canyon mengambil masa hampir 3 jam dan di dalam perjalanan ke sana, kami singgah di Hoover Dam. Hoover Dam merupakan tempat simpanan air yang membekalkan tenaga elektrik kepada Nevada. Pemandangan di Hoover dam juga boleh tahan, sangat cantik dan memandang takungan airnya, memang sgt menenangkan.







Hoover Dam memperolehi air dari Sungai Colorada dan merupakan sempadan yang memisahkan Nevada dan Arizona iaitu negeri di mana terletaknya Grand Canyon. Oleh sebab itu, di tengah2 Hoover Dam terdapat dua binaan yang menunjukkan jam waktu Nevada dan satu lagi jam waktu Arizona yang lewat 1 jam dari waktu Nevada.




Selepas singgah di Hoover dam, kami meneruskan perjalanan ke Grand Canyon. Sepanjang perjalanan, perasaan sangat teruja dan kagum kerana tidak menyangka di bumi Amerika ini terdapat satu negeri yang keadaannya seperti di padang pasir, kering dan tandus. Saya seolah-olah membayangkan seperti berada di negara Arab. Inilah yang di katakan jauh perjalanan, luas pemandangan, di mana jua kita berada, tetap di bumi ciptaan Allah SWT yang kecantikannya tiada tolok bandingan.




Tibanya kami di Grand Canyon, perasaan agak gayat sedikit kerana keadaan kami yang berada di tempat tinggi dan keadaan bawahnya yang sangat curam memang agak mengerikan. Tapi, pemandangan memang amat menakjubkan, Inilah salah satu keajaiban dunia ciptaan Allah SWT. Kemudian, kami terus menuju ke tarikan utama Grand Canyon iaitu Skywalk. Malangnya, peraturan disitu tidak membenarkan kami membawa kamera untuk mengambil gambar kenangan.Gambar hanya boleh di ambil oleh jurufoto yang di lantik dan gambar tersebut perlu di beli.

Inilah dia ketinggian Skywalk yang  menandingi menara-menara tertinggi terkenal dunia.



Selepas merasai pengalaman merentas skywalk








Pemandangan menakjubkan di Grand Canyon.


Selepas merasai pengalaman di hentian Skywalk, kami bersiar-siar di perkampungan Hualapai Ranch iaitu di sekitar kawasan yang tidak jauh dari skywalk.Di sana terdapat rekabentuk rumah orang asli yang menjadi penempatan mereka.










 Kemudian kami di bawa ke Hualapai Ranch untuk menikmati makan tengahari. Selepas makan tengahari, kami sempat untuk melawat sekitar perkampungan Hualapai Ranch yang merupakan penempatan orang asli Amerika. Selain itu, kami juga dapat mencuba dan di ajar cara bermain beberapa permainan dan senjata seperti memanah, menembak dan sebagainya.














 Setelah semuanya selesai, kami bergerak pulang ke hotel di Las Vegas.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...